WordPress i wygląd to wszystko?

Poleć:
Informacje o artykule: Poziom trudności: 2/42-4-80 Dostęp: Silver

 

Flat Icons for Web and Applications Mamy już swój własny serwis WWW, podpięty do własnej domeny internetowej, zainstalowany na odpowiednim serwerze i odpowiednio skonfigurowany (wszystkie szczegóły znajdują się w naszych poradnikach). W niektórych przypadkach taki stan będzie w zupełności wystarczający, niemniej jednak warto poświęcić trochę uwagi na rozbudowanie naszego oprogramowania o kilka bardzo przydatnych elementów.

Siłą każdego dobrego CMS’a jest możliwość jego rozbudowywania o nową funkcjonalność. Najpopularniejsze CMS’y (a do takich należy nasz WordPress) dają praktycznie nieskończone możliwości w tym zakresie, a jest to możliwe za sprawą m.in. ogromnej społeczności programistów, tworzących specjalne dodatki (wtyczki, pluginy), które można połączyć z naszą stroną. Można znaleźć wiele przydatnych wtyczek bezpłatnych oraz płatnych, ale nawet w takim przypadku ceny są często raczej symboliczne (już od kilku $). Można również zlecić opracowanie wtyczki, która spełni jakieś specjalne wymagania. W jednym z kolejnych poradników pokażemy m.in listę wielu wtyczek, dzięki którym można rozbudowywać serwis pod względem funkcjonalnym (np. uruchomić własny e-sklep), natomiast tutaj skupimy się na elementach, które pomogą nam zarządzać naszym serwisem, zwiększyć jego bezpieczeństwo, itp. (np. tworzyć automatyczne kopie zapasowe). Pokażemy również na przykładzie (krok po kroku) w jaki sposób znaleźć i zainstalować taką wtyczkę. A więc, do dzieła:

Pierwszą wtyczką, którą zainstalujemy (i na której nauczymy się jak taki proces przeprowadzać) będzie jedna z polecanych wtyczek do tworzenia kopii zapasowych naszego serwisu. Oczywiście logujemy się do panelu WordPressa i z  menu po lewej wybieramy: 'Wtyczki’ -> 'Dodaj nową’:

wordpress-20

W polu u góry po prawej wpisujemy: 'UpdraftPlus Backup and Restoration’ i klikamy 'enter’. Wbudowana wyszukiwarka wtyczek pokaże nam wyniki:

wordpress-21

Tutaj pewna uwaga: przed instalacją nowej wtyczki dobrze jest sprawdzić (np. klikając w 'szczegóły’), czy:

  • jest ona zgodna z naszą wersją WordPressa, a jeśli nie, to:
  • czy ostatnia aktualizacja została dokonana w kilku ostatnich tygodniach, maks. miesiącach (czyli, czy autor rozwija wtyczkę, a więc nie okaże się za jakiś czas, że przestała być użyteczna, wraz z pojawianiem się nowych wersji CMS’a),
  • czy posiada dużo instalacji (przynajmniej kilkadziesiąt) i pozytywnych opinii (przynajmniej połowę).

Pamiętajmy bowiem, że są to zazwyczaj wtyczki zewnętrznych autorów i raczej nie dadzą nam 100%-wej pewności działania w każdych warunkach, zawsze istnieje pewne ryzyko, że nie spełnią naszych oczekiwań. Tak więc powinniśmy minimalizować ryzyko poprzez świadomy wybór.

Przy pozycji z nazwą naszej wtyczki klikamy 'Zainstaluj’. W wersji podstawowej (a taka w zupełności nam wystarczy na początek) wtyczka jest bezpłatna. Kilka chwil potrwa proces instalacji, a nasz CMS na bieżąco będzie informował o poszczególnych etapach. Na zakończenie wyświetli komunikat w rodzaju: 'Zainstalowano wtyczkę XYZ’. Klikamy w link 'Włącz wtyczkę’:

wordpress-22

a następnie przechodzimy do jej konfiguracji. Klikamy po lewej 'Wtyczki’ -> 'Zainstalowane wtyczki’, po czym ukaże nam się lista wszystkich zainstalowanych dodatków. Przy nazwie nowej wtyczki klikamy 'Ustawienia’ (ew. 'Settings’):

wordpress-23

W przypadku pluginu 'UpdraftPlus’ powinniśmy skonfigurować zasady jego działania i automatyzacji. Oto lista opcji i proponowanych wartości, które możemy oczywiście dostosować do własnych wymogów:

wordpress-24

  • Okresy tworzenia kopii zapasowych plików: 'co tydzień’
  • and retain this many scheduled backups (i zachowaj kopii zapasowych): '3-5′
  • Częstotliwość tworzenia kopii zapasowych bazy danych: 'co tydzień’
  • and retain this many scheduled backups: '3-5′
  • Uwzględnij pliki w kopii zapasowej:     zaznaczamy 'Wtyczki’, 'Motywy’, 'Przesłane’
  • Wyłączyć te: 'backup*,*backups,backwpup*,wp-clone’
  • Wyłączyć te: 'upgrade,cache,updraft,backup*,*backups,mysql.sql’
  • Raportowanie: zaznaczamy 'Email’, dzięki czemu otrzymamy informację, że wykonano kopię zapasową

Pozostałe opcje pozostawiamy w ustawieniach domyślnych. Potwierdzamy nasz wybór klikając w przycisk 'Zapisz ustawienia’ (na dole). Następnie przechodzimy do zakładki 'Bieżący status’, gdzie klikamy w przycisk 'Zrób kopię teraz’:

wordpress-25

W zależności od wielkości naszego serwisu (ilości przesłanych plików i grafik, zajętości bazy danych, wgranych dodatków i szablonów, itd.) oraz szybkości samego serwera, proces tworzenia kopii może potrwać od kilkudziesięciu sekund do kilkunastu minut. W trakcie realizacji zadania wtyczka będzie informowała nas o statusie:

wordpress-27

a na końcu poinformuje, że zadanie wykonano. Efekt możemy zobaczyć w zakładce 'Istniejące kopie zapasowe’:

wordpress-26

Tym samym, przeprowadziliśmy proces instalacji naszego pierwszego pluginu, w dodatku bardzo ważnego z punktu widzenia bezpieczeństwa serwisu. Gdyby w przyszłości nastąpił jakiś problem z utratą danych (włamanie, wirus, awaria, itp.), wówczas będziemy mogli przywrócić nasz projekt do życia, wykorzystując którąś z kopii zapasowych.

Oto lista kilku innych wtyczek, których instalację powinniśmy dobrze przemyśleć, a najlepiej od razu przeprowadzić (kliknięcie na nazwie spowoduje otwarcie strony ze szczegółami):

  • Yoast SEO – wtyczka, dzięki której będziemy mogli spełnić wiele wymogów takich wyszukiwarek, jak Google, aby te lepiej indeksowały naszą stronę (wzrastała pozycja naszego serwisu w wynikach wyszukiwania).
  • WP Mail SMTP – dodatek, który pomoże nam, jeżeli mamy problem z wysyłaniem e-maili przez stronę.
  • Polylang – dzięki temu dodatkowi będziemy mogli uruchomić wielojęzyczną wersję serwisu, po jej zainstalowaniu każdy z artykułów (wpisów, stron, itd.) będzie można utworzyć również w innych wersjach językowych.
  • Contact Form 7 – wtyczka o wielu możliwościach tworzenia nawet bardzo rozbudowanych formularzy. Na początek z pewnością przyda się do stworzenia np. formularza kontaktowego na naszej stronie.
  • SEO Redirection Plugin – wtyczka, za pomocą której będziemy mogli uniknąć np. przykrego (zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek) błędu w rodzaju '404- strony nie znaleziono’.
  • Advanced noCaptcha reCaptcha – plugin, który do każdego formularza na naszej stronie doda zabezpieczenie przed automatami spamującymi lub próbującymi włamania 'na siłę’.
  • Cookie Law Info – mały dodatek, dzięki któremu wypełnimy wymogi unijnego prawa, nakazującego informowanie Internautów o naszych zasadach dot. zarządzania cookies.

Instalacja każdej z w/w wymienionych wtyczek przebiega analogicznie, do opisanej w tym poradniku. W skrócie:

  • z menu po lewej wybieramy 'Wtyczki’ -> 'Dodaj nową’,
  • w wyszukiwarce wpisujemy nazwę szukanej wtyczki i klikamy 'enter’,
  • sprawdzamy podstawowe informacje n/t pluginu,
  • klikamy w 'zainstaluj’, następnie 'włącz’, a na końcu konfigurujemy ustawienia wtyczki, jeśli te są wymagane i dostępne.

Ponadto, niektóre z wtyczek omówimy szczegółowo w innych poradnikach.

 

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Zgoda na cookies. (info)

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij