Bezpłatny e-sklep na WordPress

Poleć:
Informacje o artykule: Poziom trudności: 3/43-4-80 Dostęp: Freesilver-80

 

WordPress jako sklep internetowy? Tak, to również jest możliwe. Oczywiście, z wielu różnych powodów, nie ma sensu tworzyć w ten sposób przedsięwzięć na miarę największych graczy e-handlu, ale z pewnością jest to rozwiązanie warte rozważenia w planach większości małych, a nawet średnich e-sklepów.

Sam WordPress nie wystarczy, nie do tego został stworzony. Natomiast istnieje kilka niezłych wtyczek, które rozszerzają funkcjonalność naszego CMS’a o różnego rodzaju opcje e-commerce.

Jedną z najpopularniejszych jest bezpłatna (płatne niektóre rozszerzenia) wtyczka WooCommerce, mająca miliony instalacji i największy udział w rynku.

Wtyczkę pobieramy i włączamy w standardowy sposób. Następnie uruchomi się wbudowany kreator, który poprowadzi nas przez konfigurację głównych opcji:

Poza klikaniem w potwierdzenie kolejnych kroków, wypełniamy ważne dla naszego e-biznesu elementy:

W głównym menu kokpitu pojawią się dwie nowe pozycje, wokół których będziemy poruszali się podczas konfiguracji ustawień e-sklepu, w procesie zarządzania produktami, a także podczas samej obsługi sprzedaży:

Na początek musimy ukształtować charakter naszego sklepu, jego zachowanie w procesie całej sprzedaży. Przechodzimy więc do opcji menu -> ‘WooCommerce’ -> ‘Ustawienia’ i następnie do poszczególnych zakładek:

  • Bazowa lokalizacja –wstępnie dane dla danego regionu.
  • Lokalizacja sprzedaży - kraje, do których będziemy sprzedawać.
  • Napis w sklepie – wyświetli globalny napis, np. ‘Wersja testowa’.
  • Włącz podatki – system będzie uwzględniał VAT.

Po wybraniu i zapisaniu interesujących nas opcji, przechodzimy do zakładki ‘Produkty’ -> ‘Ustawienia główne’:

 

Po wybraniu (i zapisaniu!) oczekiwanych ustawień: ‘Produkty’ -> ‘Wyświetlanie’:

  • Strona sklepu – lista wszystkich produktów.
  • Wygląd strony sklepu - produkty, kategorie, obydwa.
  • Zachowanie dodawania do koszyka – zachowanie po kliknięciu ‘dodaj do koszyka’.
  • Obrazki produktów - rozmiary obrazków.
  • Włącz Lightbox dla obrazków produktu - obrazek wyświetli się w wyskakującym oknie.

Następnie ustawiamy parametry zachowania magazynu (-> ‘Magazyn’):

  • Zarządzanie stanem magazynowym – kontrola stanów magazynowych.
  • Wstrzymuj stan magazynowy – przez ile minut towar ma być zarezerwowany w magazynie.
  • Odbiorca(y) powiadomień - informacje o stanie magazynowym.
  • Próg niskiego stanu i braku w magazynie – limity dla systemu.
  • Widoczność braku w magazynie – pokazywać ‘0’ czy ukryć towar.
  • Wyświetlanie stanu magazynowego – czy klient ma widzieć ilość na magazynie.

Oraz główne opcje produktów elektronicznych (-> ‘Produkty do pobrania’):

  • Sposób pobierania plików - 3 opcje:
    • Wymuszaj pobieranie – pobieranie zaraz po kliknięciu w link.
    • X-Accel-Redirect/X-Sendfile - j/w, ale lepsze dla dużych plików.
    • Tylko przekieruj - użytkownik otrzyma niechroniony link.

Następna zakładka ‘Podatek’ i pierwsza podstrona ‘Opcje podatku’, a w niej:

  • Ceny wpisywane z podatkiem - czy ceny zawierają już podatek czy nie.
  • Obliczaj podatek w oparciu o – który adres zostanie użyty do obliczenia podatku.
  • Zaokrąglanie – w którym momencie system ma zaokrąglić w razie potrzeby.
  • Dodatkowe klasy podatkowe – można dodać i zdefiniować swoją klasę.
  • Wyświetlanie cen w sklepie - ustaw wyświetlanie cen z podatkiem, czyli brutto.
  • Sufiks ceny – fraza, którą system dopisze po cenie (np. ‘z VAT’)
  • Wyświetlanie sumy podatku – czy rozbić na różne stawki VAT.

Pamiętajmy o konieczności zapisania każdej zmiany:

I dalej zakładka ‘Standardowe stawki’, a w niej stawki podatkowe dla wcześniej wybranych klas:

  • Kod kraju – dwuliterowy kod kraju, puste pole = wszystkie.
  • Kod stanu – dwuliterowy kod, w Polsce bez znaczenia.
  • Kod pocztowy – kod lub kody pocztowe oddzielone średnikiem, puste = wszystkie.
  • Miasto – miasto lub miasta dla tej stawki podatkowej, puste = wszystkie.
  • Stawka % – wysokość stawki w procentach, do 4 miejsc po przecinku bez znaku %.
  • Nazwa podatku – nazwa podatku, przykład: VAT 23%.
  • Priorytet – która ze stawek ma wyświetlać się jako pierwsza.
  • Stawka składana – jeśli jest to stawka składana.
  • Wysyłka – czy stawka podatkowa ma dotyczyć również kosztów wysyłki.

Kolejna część ustawień: ‘Wysyłka’ -> ‘Strefy wysyłki’, czyli możliwość przypisania różnych zasad/stawek płatności, w zależności od miejsca przeznaczenia:

Uwaga: od wersji 2.6 ‘Strefy wysyłki’ zastąpią stawki ‘Stała’, ‘Międzynarodowa’ i ‘Odbiór osobisty’.

Następnie możemy zdecydować o zachowaniu systemu w zakresie wysyłek:

Klasy wysyłkowe, których można użyć do grupowania podobnych produktów i w niektórych metodach wysyłki do stosowania różnych cen dla różnych produktów:

Kolejna duża zakładka pozwala zarządzać ustawieniami zamówień i płatności:

I po kolei:

  • Kupony – możliwość stosowania kuponów rabatowych.
  • Włącz zakupy gości - pozawala klientom na zakupy bez założenia konta.
  • Wymuś bezpieczne zamówienia – szyfrowanie na stronach zamówienia.
  • Strony zamówienia - wskazujemy do których stron ma kierować.
  • Zamówienie - punkty końcowe – pozostawiamy domyślne.
  • Bramki płatności – wskazujemy sposoby i pośredników płatności (w tym np. PayPal).

W poszczególnych podzakładkach możemy zdefiniować ustawienia różnych kanałów płatności (np. nr konta, ID systemu płatniczego, itp.). Jeśli doinstalujemy np. wtyczkę do obsługi polskiego operatora (np. DotPay), wówczas tutaj pojawią się również jej ustawienia:

W zakładce ‘Konta’ ustawimy m.in.:

  • Strona Moje konto – na jakiej stronie użytkownik ma mieć dostęp do edycji danych.
  • Włącz rejestrację – gdzie użytkownik może zarejestrować konto.
  • Tworzenie konta – czy system ma automatycznie generować login i hasło.

Zakładka ‘E-maile’ pozwala edytować wygląd szablonu oraz treść maili wysyłanych z systemu do użytkownika i do obsługi sklepu, jak np. potwierdzenie zamówienia, realizacji, itp.:

I ostatnia zakładka ‘API’, w której możemy włączyć i skonfigurować specjalną ‘bramkę’, za pomocą której z naszym sklepem mogą łączyć się zewnętrzne systemy IT. Funkcjonalność przeznaczona raczej dla zaawansowanych użytkowników, w większości przypadków zbędna:

Kolejny dział z menu WooCommerce to ‘Zamówienia’, czyli miejsce, w którym możemy obsługiwać wszystkie procesy, związane z zamówieniami klientów naszego sklepu:

W dziale ‘Kupony’ możemy wygenerować kupony rabatowe, których użycie przez klienta przyzna mu automatycznie zniżkę. Kupony mogą mieć charakter stały, okresowy, ilościowy, procentowy, kwotowy:

Do dyspozycji mamy jeszcze działy: ‘Raporty’, ‘Status systemu’ i ‘Rozszerzenia’, dzięki którym możemy poszerzyć funkcjonalność naszego sklepu:

Na początku rozdziału wspomnieliśmy, że instalacja WooCommerce dodała do meu WordPress’a dwie nowe sekcje, tą drugą są ‘Produkty’. To tutaj możemy zapełnić półki naszego sklepu. Dodawanie i edycja produktów jest analogiczna, jak w przypadku wpisów WordPress. Wszystko odbywa się za pośrednictwem intuicyjnego edytora, produktom możemy nadawać indywidualne cechy i atrybuty, może je również przypisać do różnych kategorii:

Reasumując: wtyczka ‘WooCommerce’, mimo, że jest bezpłatna, daje naprawdę ogromne możliwości, w zupełności wystarczające do realizacji potrzeb większości początkujących, małych i często też średnich e-sklepów. Mnogość opcji powoduje, że trzeba poświęcić trochę czasu na opanowanie płynnej obsługi, później jednak nie powinna sprawić większych kłopotów.

Ponadto, w repozytorium WordPress’a można znaleźć wiele wtyczek innych autorów, poszerzających możliwości sklepu:

 


Udostępnij:

Dodaj komentarz

Zgoda na cookies. (info)

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij