Informacje o artykule: | Poziom trudności: 2/4 | Dostęp: Free |
Google Analytics to zestaw narzędzi do mierzenia wielkości sprzedaży lub dystrybucji treści i liczby konwersji, dodatkowo zapewniających bieżący wgląd w to, jak użytkownicy korzystają z naszej witryny, jak do niej dotarli i co możemy zrobić, by chętnie do niej wracali.
W ramach jednego konta możemy generować raporty, dowiedzieć się, które części witryny mają dobrą skuteczność, które strony są najpopularniejsze. Możemy mierzyć skuteczność kampanii w mediach społecznościowych, analizować zachowania użytkowników, ich reakcje na udostępniane treści social media. Możemy również poznać relacje i zachowania użytkowników urządzeń mobilnych. Funkcje analityczne pokażą nam, jak wielu użytkowników przyciągamy do witryny, w jaki sposób oni z niej korzystają i jaką osiągamy np. sprzedaż.
W opinii wielu użytkowników, Google Analytics jest najpełniejszym i najdokładniejszym zestawem narzędzi, spośród bezpłatnie dostępnych na rynku. Z drugiej strony, mnogość funkcji i skala zaawansowania różnych opcji, początkowo może przerażać. Być może dojdziesz do wniosku, że nie potrzebujesz tak pełnego narzędzia, szczególnie na początku drogi ‘e-‘. Z pewnością jednak nadejdzie taki moment, w którym będziesz chciał dokładniej poznać zachowania użytkowników Twojej witryny i wówczas z pewnością powinieneś rozważyć możliwości Google Analytics. Tym bardziej, że sam proces połączenia z WordPress’em jest stosunkowo łatwy.
Prawdopodobnie masz już jakieś konto Google, więc po prostu zaloguj się na tej stronie:
To tutaj będzie centrum zarządzania statystykami i analizami Twojej strony / Twoich stron (nawet do 100):
Klikamy z zakładkę ‘Administracja’, a następnie ‘Utwórz konto’ lub wybieramy z rozwijanej listy ‘Konto’ opcję ‘Utwórz konto’:
Wypełniamy prosty formularz, zaznaczamy odpowiednie zgody i potwierdzamy całość kliknięciem w ‘Pobierz identyfikator śledzenia’:
Po zatwierdzeniu zobaczymy unikalny identyfikator oraz wygenerowany fragment kodu, które warto skopiować i zapisać sobie na później:
Teraz musimy wykonać tylko jedną rzecz – wkleić powyższy kod w naszą witrynę, w taki sposób, aby znalazł się w kodzie HTML wszystkich stron, które mają być analizowane. Zazwyczaj uniwersalnym rozwiązaniem będzie wklejenie go w plik ‘header.php’ lub ‘footer.php’ naszego motywu, czyli pliki nagłówka lub stopki, które są automatycznie doklejane do każdej strony. Większość dobrych motywów ma do tego przygotowane odpowiednie miejsce, np.:
W przypadku, gdy nie posiadamy motywu ze specjalną opcją, możemy skorzystać z dwóch innych metod:
- ręcznego doklejenia kodu do pliku np. ‘header.php’ (dla świadomych użytkowników),
- instalacji wtyczki, która zrobi to za nas (np.: Google Analytics for WordPress, lub prostsza: Header and Footer Scripts)
Od tej chwili Google Analytics zacznie gromadzić informacje na temat całego ruchu na naszej witrynie. Oczywiście pierwsze, sensowne informacje pojawią się po kilku dniach. W każdej chwili możemy zalogować się na konto Google Analytics i rozpocząć analizę informacji: