Informacje o artykule: | Poziom trudności: 2/4![]() |
Dostęp: Free![]() |
Niezależnie, czy komuś podoba się to, czy nie, faktem jest, że Google to najpopularniejsze narzędzie wyszukiwania informacji w Internecie. Powinniśmy zatem zadbać o to, aby nasza strona była tam widoczna. Oczywiście najchętniej na pierwszej, ostatecznie na kilku pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. Niestety osiągnięcie takiego wyniku zazwyczaj wymaga:
- dużej dawki wiedzy i doświadczenia,
- sporego nakładu pracy,
- niemałych środków finansowych,
- czasu i cierpliwości.
Chcąc osiągnąć powyższy efekt, generalnie mamy trzy możliwości:
- wynająć dobrego specjalistę od SEO, czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach,
- podjąć działania, którym jesteśmy w stanie podołać samemu, akceptowalnym nakładem czasu i środków,
- nie robić nic i liczyć, że nasz serwis sam 'obroni się' (co czasem zdarza się, szczególnie w b. wąskich niszach, ale wymaga czasu liczonego raczej w latach, niż miesiącach).
Na potrzeby poradnika zakładamy, że interesuje nas jedynie opcja nr 2. Niestety jest jeszcze jedna nie najlepsza wiadomość. Otóż, opanowanie wiedzy na minimalnym poziomie, a następnie wdrażanie jej w życie, wymaga sporo czasu. Mało tego - co jakiś czas dokonywane są małe rewolucje w zasadach działania wyszukiwarek i wówczas trzeba wielu rzeczy uczyć się, a następnie wdrażać od nowa.
Na szczęście istnieją wtyczki, które w dużej mierze wykonają pracę za nas. W przypadku WordPressa wystarczy w wyszukiwarce dodatków wpisać frazę 'seo', aby przekonać się, że istnieją dziesiątki rozwiązań, w tym co najmniej kilka 'kombajnów'. W tym poradniku zajmiemy się instalacją (poradnik dot. instalacji wtyczek) i konfiguracją wtyczki 'Yoast SEO', będącej jednym z najlepiej ocenianych rozwiązań:
Po instalacji i włączeniu wtyczki, z lewego menu wybieramy: 'SEO' -> 'Ogólne':
Zobaczymy stronę z czterema zakładkami:
- Ogólne - tutaj możesz uruchomić samouczek lub przywrócić domyślne ustawienia wtyczki,
- Dane firmy - informacje przeznaczone dla Grafu Wiedzy Google - wypełniamy kilka pól formularza wg stanu i/lub potrzeb,
- Narzędzia webmasterów - tutaj można wprowadzić kody weryfikacyjne do różnych narzędzi zewnętrznych, w tym (jako zupełne minimum) do Google Search Console - poniżej graficzna instrukcja 'krok po kroku',
- Bezpieczeństwo - tutaj można zdecydować, kto będzie miał dostęp do zaawansowanych ustawień pozycjonowania pod edytorem treści na stronie - najlepiej na razie pozostaw zaznaczenie domyślne:
Teraz dokonaj połączenia z Google Search Console. Zakładamy, że posiadasz konto w usługach Google (np. e-mail w rodzaju xyz@gmail.com, w przeciwnym razie - najpierw je utwórz), a więc:
Kliknij w 'połącz z Google...' lub: 'SEO' -> 'Search Console' -> 'Ustawienia':
Zaloguj się w Google, potwierdź i wygeneruj kod weryfikacyjny:
Wklej pobrany kod i potwierdź weryfikację:
Ok, w ten sposób skonfigurowaliśmy podstawowe ustawienia wtyczki. Pozostałe opcje na razie pozostaw w ustawieniach domyślnych, w każdej chwili możesz do nich wrócić. W tym poradniku nie będziemy ich jednak szerzej omawiać, ponieważ wszystkie są dobrze opisane w samej wtyczce, a dodatkowo warto skorzystać z dobrze napisanego przewodnika oprowadzającego ('SEO' -> 'Ogólne' -> 'Zacznij pokaz'):
Skupimy się natomiast na najważniejszej rzeczy na początek, tj. wykorzystaniu nowej wtyczki do poprawnego opisania wszystkich naszych stron i wpisów. Do czego nam to potrzebne? Otóż, automaty wyszukiwarek bezustannie skanują wszystkie strony i sprawdzają wiele rzeczy, jak np.:
- czy strona odpowiada standardom technicznym,
- czy treści są wartościowe i wiarygodne,
- czy nie zastosowano technik próbujących w sztuczny sposób podbić pozycję w wyszukiwarkach.
W uproszczeniu - po każdym takim skanowaniu nadają stronie nowy indeks, tym samym decydując o jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Na początek wyświetlmy ich listę (Panel -> 'Strony' i Panel -> 'Wpisy'). Po prawej stronie listy zobaczymy ikonki, które wskazują nam jak dobrze opisana jest każda ze stron pod względem indeksowania przez wyszukiwarkę:
Ideał, to doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie pozycję będą miały zielone oznaczenia. Skupmy się zatem w jaki sposób można tego dokonać:
- Wchodzimy w edycję każdej z naszych stron/wpisów, klikając na jej nazwę na liście lub link 'Edytuj', który pojawi się po najechaniu na nią myszką.
- Przewijamy stronę w dół, aż do sekcji nazwanej 'Yoast SEO'.
- Wypełniamy formularz w zakładce 'Ogólne', zwracając uwagę na podpowiedzi, które będą nam wyświetlały się (np. dot. zalecanej ilości znaków).
- Staramy się tak uzupełnić jak największą część, aby przy każdej pojawiła się pozytywna ocena (słowo 'TAK/YES', na zielono, itp.).
- Zapisujemy stronę (sekcja po prawej 'Opublikuj' -> 'Zaktualizuj').
- Klikamy w zakładkę 'Analiza strony' i szukamy elementów, które jesteśmy w stanie poprawić.
Jak widać na załączonym przykładzie - jest już nieźle, ale jeszcze kilka elementów można (i należy) poprawić:
Powyższą procedurę powtarzamy tak długo, jak długo będziemy mogli poprawić ostateczną ocenę. Nie zawsze będzie to możliwe, ale przynajmniej postaraj się spełnić jak najwięcej wytycznych. I zrób to dla każdej ze stron/wpisów, zarówno tych, które już stworzyłeś, jak też zmienianych i tworzonych w przyszłości.
Może nie jest to wymarzona i ulubiona część tworzenia serwisu, ale w końcu robisz to we własnym interesie :).