Jak wypromować stronę w wyszukiwarce Google?

Poleć:
Informacje o artykule: Poziom trudności: 2/42-4-80 Dostęp: Free

 

google-01 Niezależnie, czy komuś podoba się to, czy nie, faktem jest, że Google to najpopularniejsze narzędzie wyszukiwania informacji w Internecie. Powinniśmy zatem zadbać o to, aby nasza strona była tam widoczna. Oczywiście najchętniej na pierwszej, ostatecznie na kilku pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. Niestety osiągnięcie takiego wyniku zazwyczaj wymaga:

  • dużej dawki wiedzy i doświadczenia,
  • sporego nakładu pracy,
  • niemałych środków finansowych,
  • czasu i cierpliwości.

Chcąc osiągnąć powyższy efekt, generalnie mamy trzy możliwości:

  1. wynająć dobrego specjalistę od SEO, czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach,
  2. podjąć działania, którym jesteśmy w stanie podołać samemu, akceptowalnym nakładem czasu i środków,
  3. nie robić nic i liczyć, że nasz serwis sam 'obroni się' (co czasem zdarza się, szczególnie w b. wąskich niszach, ale wymaga czasu liczonego raczej w latach, niż miesiącach).

Na potrzeby poradnika zakładamy, że interesuje nas jedynie opcja nr 2. Niestety jest jeszcze jedna nie najlepsza wiadomość. Otóż, opanowanie wiedzy na minimalnym poziomie, a następnie wdrażanie jej w życie, wymaga sporo czasu. Mało tego - co jakiś czas dokonywane są małe rewolucje w zasadach działania wyszukiwarek i wówczas trzeba wielu rzeczy uczyć się, a następnie wdrażać od nowa.

Na szczęście istnieją wtyczki, które w dużej mierze wykonają pracę za nas. W przypadku WordPressa wystarczy w wyszukiwarce dodatków wpisać frazę 'seo', aby przekonać się, że istnieją dziesiątki rozwiązań, w tym co najmniej kilka 'kombajnów'. W tym poradniku zajmiemy się instalacją (poradnik dot. instalacji wtyczek) i konfiguracją wtyczki 'Yoast SEO', będącej jednym z najlepiej ocenianych rozwiązań:

google-02

Po instalacji i włączeniu wtyczki, z lewego menu wybieramy: 'SEO' -> 'Ogólne':

google-03

Zobaczymy stronę z czterema zakładkami:

  • Ogólne - tutaj możesz uruchomić samouczek lub przywrócić domyślne ustawienia wtyczki,
  • Dane firmy - informacje przeznaczone dla Grafu Wiedzy Google - wypełniamy kilka pól formularza wg stanu i/lub potrzeb,
  • Narzędzia webmasterów - tutaj można wprowadzić kody weryfikacyjne do różnych narzędzi zewnętrznych, w tym (jako zupełne minimum) do Google Search Console - poniżej graficzna instrukcja 'krok po kroku',
  • Bezpieczeństwo - tutaj można zdecydować, kto będzie miał dostęp do zaawansowanych ustawień pozycjonowania pod edytorem treści na stronie - najlepiej na razie pozostaw zaznaczenie domyślne:

google-10

Teraz dokonaj połączenia z Google Search Console. Zakładamy, że posiadasz konto w usługach Google (np. e-mail w rodzaju xyz@gmail.com, w przeciwnym razie - najpierw je utwórz), a więc:

Kliknij  w 'połącz z Google...' lub: 'SEO' -> 'Search Console' -> 'Ustawienia':

google-04

Zaloguj się w Google, potwierdź i wygeneruj kod weryfikacyjny:

google-05

google-06

google-07

Wklej pobrany kod i potwierdź weryfikację:

google-08

google-09

Ok, w ten sposób skonfigurowaliśmy podstawowe ustawienia wtyczki. Pozostałe opcje na razie pozostaw w ustawieniach domyślnych, w każdej chwili możesz do nich wrócić. W tym poradniku nie będziemy ich jednak szerzej omawiać, ponieważ wszystkie są dobrze opisane w samej wtyczce, a dodatkowo warto skorzystać z dobrze napisanego przewodnika oprowadzającego ('SEO' -> 'Ogólne' -> 'Zacznij pokaz'):

google-11

Skupimy się natomiast na najważniejszej rzeczy na początek, tj. wykorzystaniu nowej wtyczki do poprawnego opisania wszystkich naszych stron i wpisów. Do czego nam to potrzebne? Otóż, automaty wyszukiwarek bezustannie skanują wszystkie strony i sprawdzają wiele rzeczy, jak np.:

  • czy strona odpowiada standardom technicznym,
  • czy treści są wartościowe i wiarygodne,
  • czy nie zastosowano technik próbujących w sztuczny sposób podbić pozycję w wyszukiwarkach.

W uproszczeniu - po każdym takim skanowaniu nadają stronie nowy indeks, tym samym decydując o jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na początek wyświetlmy ich listę (Panel -> 'Strony' i Panel -> 'Wpisy'). Po prawej stronie listy zobaczymy ikonki, które wskazują nam jak dobrze opisana jest każda ze stron pod względem indeksowania przez wyszukiwarkę:

google-12

Ideał, to doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie pozycję będą miały zielone oznaczenia. Skupmy się zatem w jaki sposób można tego dokonać:

  • Wchodzimy w edycję każdej z naszych stron/wpisów, klikając na jej nazwę na liście lub link 'Edytuj', który pojawi się po najechaniu na nią myszką.
  • Przewijamy stronę w dół, aż do sekcji nazwanej 'Yoast SEO'.
  • Wypełniamy formularz w zakładce 'Ogólne', zwracając uwagę na podpowiedzi, które będą nam wyświetlały się (np. dot. zalecanej ilości znaków).
  • Staramy się tak uzupełnić jak największą część, aby przy każdej pojawiła się pozytywna ocena (słowo 'TAK/YES', na zielono, itp.).
  • Zapisujemy stronę (sekcja po prawej 'Opublikuj' -> 'Zaktualizuj').
  • Klikamy w zakładkę 'Analiza strony' i szukamy elementów, które jesteśmy w stanie poprawić.

google-13

Jak widać na załączonym przykładzie - jest już nieźle, ale jeszcze kilka elementów można (i należy) poprawić:

google-14

Powyższą procedurę powtarzamy tak długo, jak długo będziemy mogli poprawić ostateczną ocenę. Nie zawsze będzie to możliwe, ale przynajmniej postaraj się spełnić jak najwięcej wytycznych. I zrób to dla każdej ze stron/wpisów, zarówno tych, które już stworzyłeś, jak też zmienianych i tworzonych w przyszłości.

Może nie jest to wymarzona i ulubiona część tworzenia serwisu, ale w końcu robisz to we własnym interesie :).

 

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Zgoda na cookies. (info)

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij