Jak wypromować stronę w wyszukiwarce Google?

Poleć:
Informacje o artykule: Poziom trudności: 2/42-4-80 Dostęp: Free

 

google-01 Niezależnie, czy komuś podoba się to, czy nie, faktem jest, że Google to najpopularniejsze narzędzie wyszukiwania informacji w Internecie. Powinniśmy zatem zadbać o to, aby nasza strona była tam widoczna. Oczywiście najchętniej na pierwszej, ostatecznie na kilku pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. Niestety osiągnięcie takiego wyniku zazwyczaj wymaga:

  • dużej dawki wiedzy i doświadczenia,
  • sporego nakładu pracy,
  • niemałych środków finansowych,
  • czasu i cierpliwości.

Chcąc osiągnąć powyższy efekt, generalnie mamy trzy możliwości:

  1. wynająć dobrego specjalistę od SEO, czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach,
  2. podjąć działania, którym jesteśmy w stanie podołać samemu, akceptowalnym nakładem czasu i środków,
  3. nie robić nic i liczyć, że nasz serwis sam 'obroni się' (co czasem zdarza się, szczególnie w b. wąskich niszach, ale wymaga czasu liczonego raczej w latach, niż miesiącach).

Na potrzeby poradnika zakładamy, że interesuje nas jedynie opcja nr 2. Niestety jest jeszcze jedna nie najlepsza wiadomość. Otóż, opanowanie wiedzy na minimalnym poziomie, a następnie wdrażanie jej w życie, wymaga sporo czasu. Mało tego - co jakiś czas dokonywane są małe rewolucje w zasadach działania wyszukiwarek i wówczas trzeba wielu rzeczy uczyć się, a następnie wdrażać od nowa.

Na szczęście istnieją wtyczki, które w dużej mierze wykonają pracę za nas. W przypadku WordPressa wystarczy w wyszukiwarce dodatków wpisać frazę 'seo', aby przekonać się, że istnieją dziesiątki rozwiązań, w tym co najmniej kilka 'kombajnów'. W tym poradniku zajmiemy się instalacją (poradnik dot. instalacji wtyczek) i konfiguracją wtyczki 'Yoast SEO', będącej jednym z najlepiej ocenianych rozwiązań:

google-02

Po instalacji i włączeniu wtyczki, z lewego menu wybieramy: 'SEO' -> 'Ogólne':

google-03

Zobaczymy stronę z czterema zakładkami:

  • Ogólne - tutaj możesz uruchomić samouczek lub przywrócić domyślne ustawienia wtyczki,
  • Dane firmy - informacje przeznaczone dla Grafu Wiedzy Google - wypełniamy kilka pól formularza wg stanu i/lub potrzeb,
  • Narzędzia webmasterów - tutaj można wprowadzić kody weryfikacyjne do różnych narzędzi zewnętrznych, w tym (jako zupełne minimum) do Google Search Console - poniżej graficzna instrukcja 'krok po kroku',
  • Bezpieczeństwo - tutaj można zdecydować, kto będzie miał dostęp do zaawansowanych ustawień pozycjonowania pod edytorem treści na stronie - najlepiej na razie pozostaw zaznaczenie domyślne:

google-10

Teraz dokonaj połączenia z Google Search Console. Zakładamy, że posiadasz konto w usługach Google (np. e-mail w rodzaju xyz@gmail.com, w przeciwnym razie - najpierw je utwórz), a więc:

Kliknij  w 'połącz z Google...' lub: 'SEO' -> 'Search Console' -> 'Ustawienia':

google-04

Zaloguj się w Google, potwierdź i wygeneruj kod weryfikacyjny:

google-05

google-06

google-07

Wklej pobrany kod i potwierdź weryfikację:

google-08

google-09

Ok, w ten sposób skonfigurowaliśmy podstawowe ustawienia wtyczki. Pozostałe opcje na razie pozostaw w ustawieniach domyślnych, w każdej chwili możesz do nich wrócić. W tym poradniku nie będziemy ich jednak szerzej omawiać, ponieważ wszystkie są dobrze opisane w samej wtyczce, a dodatkowo warto skorzystać z dobrze napisanego przewodnika oprowadzającego ('SEO' -> 'Ogólne' -> 'Zacznij pokaz'):

google-11

Skupimy się natomiast na najważniejszej rzeczy na początek, tj. wykorzystaniu nowej wtyczki do poprawnego opisania wszystkich naszych stron i wpisów. Do czego nam to potrzebne? Otóż, automaty wyszukiwarek bezustannie skanują wszystkie strony i sprawdzają wiele rzeczy, jak np.:

  • czy strona odpowiada standardom technicznym,
  • czy treści są wartościowe i wiarygodne,
  • czy nie zastosowano technik próbujących w sztuczny sposób podbić pozycję w wyszukiwarkach.

W uproszczeniu - po każdym takim skanowaniu nadają stronie nowy indeks, tym samym decydując o jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na początek wyświetlmy ich listę (Panel -> 'Strony' i Panel -> 'Wpisy'). Po prawej stronie listy zobaczymy ikonki, które wskazują nam jak dobrze opisana jest każda ze stron pod względem indeksowania przez wyszukiwarkę:

google-12

Ideał, to doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie pozycję będą miały zielone oznaczenia. Skupmy się zatem w jaki sposób można tego dokonać:

  • Wchodzimy w edycję każdej z naszych stron/wpisów, klikając na jej nazwę na liście lub link 'Edytuj', który pojawi się po najechaniu na nią myszką.
  • Przewijamy stronę w dół, aż do sekcji nazwanej 'Yoast SEO'.
  • Wypełniamy formularz w zakładce 'Ogólne', zwracając uwagę na podpowiedzi, które będą nam wyświetlały się (np. dot. zalecanej ilości znaków).
  • Staramy się tak uzupełnić jak największą część, aby przy każdej pojawiła się pozytywna ocena (słowo 'TAK/YES', na zielono, itp.).
  • Zapisujemy stronę (sekcja po prawej 'Opublikuj' -> 'Zaktualizuj').
  • Klikamy w zakładkę 'Analiza strony' i szukamy elementów, które jesteśmy w stanie poprawić.

google-13

Jak widać na załączonym przykładzie - jest już nieźle, ale jeszcze kilka elementów można (i należy) poprawić:

google-14

Powyższą procedurę powtarzamy tak długo, jak długo będziemy mogli poprawić ostateczną ocenę. Nie zawsze będzie to możliwe, ale przynajmniej postaraj się spełnić jak najwięcej wytycznych. I zrób to dla każdej ze stron/wpisów, zarówno tych, które już stworzyłeś, jak też zmienianych i tworzonych w przyszłości.

Może nie jest to wymarzona i ulubiona część tworzenia serwisu, ale w końcu robisz to we własnym interesie :).

 

Udostępnij:

Dodaj komentarz