Strona lądowania, czyli landing page

Poleć:
Informacje o artykule: Poziom trudności: 2/42-4-80 Dostęp: Freesilver-80

 

landing-page-01Niewykluczone, że spotkałeś się już z pojęciem strona lądowania (landing page), a być może dopiero zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób pozyskiwać klientów (użytkowników, czytelników, itd.) dla swojej strony. Mimo dziwnej nazwy, idea jest stosunkowo prosta: strona lądowania to taki 'pośrednik', na którego kierujesz (np. linkujesz) wszelki ruch z działań promocyjnych. I to niezależnie, czy jest to komercyjna forma pozyskiwania użytkowników, czy jakakolwiek inna.

Dlaczego nie kierować Internautów na docelową stronę? Przypomnij sobie jak wiele widzisz wokół reklam w dzisiejszej rzeczywistości i jak rzadko na nie reagujesz. I, jeśli nawet coś Cię zainteresuje - jak rzadko poświęcasz więcej, niż kilkadziesiąt sekund na wgłębianie się w temat. Ten, kto chciał Ciebie czymś zainteresować, ma dosłownie kilka chwil na pozyskanie Twojej uwagi. W przypadku strony internetowej zazwyczaj jest to mało prawdopodobne (pomijając przypadki, gdy świadomie szukasz czegoś konkretnego). Stąd wzięła się idea, aby w 100% wykorzystać tych kilka chwil, np. przedstawiając Ci zwartą i jasną ofertę. A jeszcze lepiej - aby w tym momencie dać Ci coś (prezent, promocję, okazję, itd.), co zachęci do jakiegoś działania (rejestracji, subskrypcji, polecenia, itp.).

Dokładnie ten sam schemat powinieneś wykorzystywać na swojej stronie. Należy utworzyć miejsce, na które skierujesz potencjalnego użytkownika. Cały proces często bywa nieco bardziej rozbudowany, ale w uproszczeniu działa to tak:

strona lądowania - landing page

Najprostszą formą strony lądowania jest zwykła strona internetowa (np. wpis na WordPress) i oczywiście możesz na tym poprzestać. Jednak lepszym pomysłem jest stworzenie jakiejś formy wyróżnienia oferty. Chcemy bowiem osiągnąć efekt, dzięki któremu Internauta na moment skupi całą swoją uwagę na tym jednym elemencie. Przykład jednej z landing page ZrobeBiznes.pl:

strona lądowania zrobebiznes.pl

Efekt możesz zobaczyć na tej stronie. W chwili, gdy Internauta wchodzi na stronę, na której uruchomiony jest taki element, zachodzą następujące procesy:

  • wyświetlany jest wyodrębniony obszar z jakąś informacją,
  • cała pozostała zawartość okna przeglądarki zostaje przyciemniona,
  • informacja krótko i jasno przedstawia propozycję oraz wyjaśnia co otrzymasz w zamian za jakieś działanie.

W tym poradniku dowiesz się w jaki sposób osiągnąć tego typu efekt (i przy okazji wiele innych możliwości) za pomocą gotowego rozwiązania, bez znajomości języków i metod programowania. Użyjemy do tego jednej z wielu tego rodzaju wtyczek, a mianowicie 'PopUp by Supsystic'. Dodatek dostępny jest w uproszczonej wersji bezpłatnie i taka wystarczy nam na początek. Docelowo warto rozważyć zakup wersji PRO (od 29,00 $), która dodaje kilka ciekawych możliwości, m.in. możliwość uruchomienia testów A/B, czyli możliwości tworzenia wielu wersji danej strony lądowania i sprawdzania, która jest najbardziej skuteczna.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki, wybieramy z lewego menu: 'PopUp by Supsystic' -> 'Dodaj nowy PopUp', następnie wybieramy jeden z kilkunastu szablonów, wpisujemy nazwę naszej landing page i potwierdzamy wybór klikając 'Zapisz':

strona lądowania - tworzenie

Po chwili zobaczymy okno zarządzania, do którego w każdej chwili możemy powrócić wybierając link 'Pokaż wszystkie PopUp'y', a następnie nazwę konkretnej strony:

tworzenie strony lądowania

Ważna uwaga: wtyczka ma tzw. funkcję autozapisu. Jednocześnie, domyślnie ma włączone wyświetlanie na wszystkich stronach. Tak więc, jeśli Twój serwis jest już odwiedzany, pierwszą czynnością, którą należy wykonać jest wyłączenie wyświetlania dopiero tworzonej strony lądowania, aby nie wprowadzała w błąd. W tym celu wykonaj sekwencję: w sekcji 'Pokaż na następujących stronach' przełącz na 'Pokaż na następujących stronach / wpisach' -> zostaw puste pole -> 'Zapisz'.

Poniżej omówimy poszczególne zakładki i dostępne w nich opcje, posiłkując się przykładowymi ustawieniami. Oczywiście ostateczny kształt i zachowanie strony lądowania zależy wyłącznie od konkretnych potrzeb i może być ustawiane w dowolny sposób. Na samym dole wtyczka pokazuje podgląd 'na żywo' naszej strony lądowania. Poniższy przykład został pokazany w oparciu o wersję PRO wtyczki, w wersji bezpłatnej niektóre opcję będą po prostu niedostępne. A więc, do dzieła:

1. Zakładka 'Główna'.

  • 'Kiedy pokazać PopUp' - decydujemy w jakich okolicznościach ma pokazać się landing page (LP).
  • 'Kiedy zamknie PopUp' - oraz w jakim momencie ma zostać zamknięta LP.
  • 'Pokaż na następujących stronach' - możemy wskazać lub wykluczyć poszczególne strony.
  • 'Komu pokazać' - decydujemy kto zobaczy LP.
  • 'Ukryj/Show Only dla urządzeń' - możemy wskazać lub wykluczyć np. smartfony.
  • 'Wybierz typ wpisu' - możemy wskazac lub wykluczyć rodzaje stron serwisu (np. tylko strony statyczne).
  • 'Ukryj/Show Only dla IP', 'Ukryj/Show Only dla krajów', 'Ukryj/Show Only dla języków' - możemy wskazać lub wykluczyć konkretne adresy IP, kraje, języki.
  • 'Ukryj zalogowanym' - po zaznaczeniu LP zostanie pokazana wyłącznie anonimowym Internautom.

opcje landing page

2. Zakładka 'Wygląd'.

a) Podzakładka 'Wygląd'

Tutaj decydujemy o wizualnej stronie LP, a ilość i rodzaj opcji zależny jest od wybranego wcześniej szablonu:

wizualizacja landing pageb) Podzakładka 'Treści'

Tutaj tworzymy zawartość naszej LP, wypełniając poszczególne pola:

treść strony lądowania

c) Podzakładka 'Społeczności'

Tutaj możemy włączyć wyświetlanie dodatkowych ikonek do serwisów społecznościowych:

serwisy społecznościowe na LP

3. Zakładka 'Subskrypcja'.

W tej części decydujemy co ma się stać z danymi, jeżeli Internauta zareaguje na naszą propozycję i wypełni formularz. Mamy dwie główne możliwości:

  • rejestracja użytkownika w naszym serwisie - ustawiamy 'WordPress',
  • zapisanie w bazie danych systemu wysyłkowego (np. newsletter'a) - wybieramy jeden z kilkunastu systemów (ten, z którego korzystamy).

Dla wybranej opcji mamy od razu możliwość ustawienia wszystkich szczegółów, jak np. rodzaj uprawnień w przypadku rejestracji, treści e-maili potwierdzających, itd.:

subskrypcja z landing page

 

4. Zakładka 'A/B Testy'.

Możemy utworzyć kilka wersji tej samej LP, w każdej zmieniając jakiś szczegół, element. Wtyczka będzie prowadziła statystyki użycia i efektywności każdej z wersji, dzięki czemu po pewnym czasie będziemy mogli wybrać i pozostawić tylko tę najskuteczniejszą:

testy A/B

5. Zakładka 'Statystyki'.

Dla każdej LP (a także dla każdej wersji w przypadku stosowania testów A/B) wtyczka gromadzi i udostępnia statystyki efektywności:

statystyki strony lądowania

6. Zakładka 'Kod CSS / HTML'.

Opcja wyłącznie dla osób znających przynajmniej podstawy HTML i CSS - tutaj możemy 'ręcznie' zmodyfikować naszą LP, ingerując bezpośrednio w jej kod:

zmiana strony lądowania

Jak widać, wtyczka 'PopUp by Supsystic' ma naprawdę sporo możliwości, zarówno pod względem wpływania na jej ostateczny wygląd, jak również jej zachowania. Oczywiście ta propozycja nie wyczerpuje możliwości, wystarczy w wyszukiwarce dodatków wpisać np. 'landing page'.


Udostępnij:

Dodaj komentarz

Zgoda na cookies. (info)

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij